Üretimimizde temel olarak ithal, eksiz vaslenmiş çember kullanılmaktadır.
Avrupa’dan birçok farklı tedarikçiden hammadde ithal eden firmamızın bu konuda geniş bir tedarikçi ağı bulunmaktadır. Standart üretimlerimizde kullanmış olduğumuz ham maddeler; malzeme analizleri raporları ve EN10204 3.1 sertifikaları ile ithal edilmekte olup, kalite standartlarımız gereği izlenebilirlik adına ürün seri numaraları ile eşleştirilerek kayıt altında tutulmaktadır. Özel imalat ürünlerde ise; dişlilerin kullanım alanlarına göre; aşağıdaki (EN10204 3.2) sertifikasyonlardaki ham maddeler kullanılmaktadır.
Kullanım alanlarına göre hafif seri olarak adlandırılan küçük çaplı ürünlerde kıvırma malzeme de kullanılabilmekte olup, bu malzemenin kıvırma ve normalizasyon işlemleri kendi tesislerimizde yapılmaktadır.
TİBET MAKİNA sektörel ihtiyaçlar doğrultusunda üretmiş olduğu dişli ve rulmanlar üzerine çeşitli yüzey kaplamalarını uygulamaktadır.
Kaplama prosesindeki temel amaç; ürüne kulanım yeri ve çalışma şartlarına göre yüzey koruması sağlamak, dolayısıyla da dayanımını artırmaktır.
TİBET MAKİNA’DA YAPILAN KAPLAMA İŞLEMLERİ
Tank Ebatları: 4000 x 4000 x 200 mm
Çalışılan Standartlar:
MIL-STD-8625 Tip-III Class- I, Sert Eloksal Kaplama
MIL-STD-8625 Tip II Class- I, Eloksal kaplama
Standart DIN 8567 ISO 8501-1
Tesis Ebatları: Ø3200 mm kadar ring malzemelerine kaplama yapılır.
Çalışılan Standartlar: EN 22063
Tank Ebatları: 2300 x 1200 x 550 mm
Çalışılan Standartlar: TS EN 12476
Çalışılan Standartlar: TS EN 2081 metalik ve diğer inorganik kaplamalar. Demir veya çelik üzerinde ek tedaviler ile çinko elektrolitik kaplama
Çalışılan Standartlar: ASTM A967 – 05E2 Paslanmaz çelikler için kimyasal pasivasyon
Çalışılan Standartlar: MIL-STD-C-5541, Sınıf 1 A standardına uygun alüminyum dişli yüzeyine kromat kaplama
Çalışılan Standartlar: Sert krom korozyon direnci kontrolü TS EN 10289
ASKERİ STANDART
MIL-P-8585 (TT-P1757) Zinc chromate primer
MIL-C-8514
MIL-C-83286
Yatağın makineye bağlandığı yüzeyler düzgün ve işlenmiş olmalıdır. Kaynak gerilimleri, boya kalıntıları, çapak vs. gibi yatağın dönmesini engelleyecek etkenler mutlaka giderilmelidir. Montaj öncesi oturma yüzeyleri kesinlikle kontrol edilmelidir.
Bununla ilgili oturma yüzey
toleransları Tablo 1’de
gösterilmiştir.
OTURMA YÜZEY TOLERANSLARI | |||
Rulman Eksen Çapı |
Tek Sıra Küresel Bilyalı Yataklar |
Çift Sıra Küresel Bilyalı Yataklar |
Masuralı Yataklar |
0-500 | 0.10 | 0.15 | 0.07 |
500-1000 | 0.15 | 0.20 | 0.10 |
1000-1500 | 0.19 | 0.25 | 0.12 |
1500-2000 | 0.22 | 0.30 | 0.15 |
2000-2500 | 0.25 | 0.35 | 0.17 |
2500-4000 | 0.30 | 0.40 | 0.20 |
Montajda kesinlikle dolgu malzemesi, şim vs. ürünler kullanılmamalıdır. Yatak yüzeye bağlandıktan sonra, birkaç tur döndürülmeli ve bir sıkma olup olmadığı kontrol edilmelidir.
Montaj sırasında DIN 267’ye uygun 10.9 cıvata kullanılmalı ve Tablo 2’deki toleranslarda sıkılmalıdır. Sıkma işlemi Şekil 1’de görüldüğü şekilde yapılmalıdır.
CIVATALAR İÇİN TORK DEĞERLERİ | ||||||
Anma Çapı | 8.8 | 10.9 | 12.9 | |||
Diameter (Metric) | Tork (Nm) | FM (N) | Tork (Nm) | FM (N) | Tork (Nm) | FM (N) |
M6X1 | 10.00 | 9000 | 14.00 | 13200 | 16.00 | 15400 |
M8X1,25 | 23.00 | 16500 | 34.00 | 24200 | 40.00 | 28500 |
M10X1,5 | 45.00 | 26000 | 67.00 | 38500 | 77.00 | 45000 |
M12X1,75 | 80.00 | 38500 | 115.00 | 56000 | 135.00 | 66000 |
M14X2 | 125.00 | 53000 | 185.00 | 77000 | 215.00 | 90000 |
M16X2 | 195.00 | 72000 | 285.00 | 106000 | 335.00 | 124000 |
M18X2,5 | 280.00 | 91000 | 395.00 | 129000 | 465.00 | 151000 |
M20X2,5 | 395.00 | 117000 | 560.00 | 166000 | 655.00 | 194000 |
M22X2,5 | 540.00 | 146000 | 770.00 | 208000 | 900.00 | 243000 |
M24X3 | 680.00 | 168000 | 970.00 | 239000 | 1130.00 | 280000 |
M27X3 | 1000.00 | 221000 | 1420.00 | 315000 | 1670.00 | 1670.00 |
M30X3,5 | 1360.00 | 270000 | 1930.00 | 385000 | 2260.00 | 450000 |
M33X3,5 | 1850.00 | 335000 | 2630.00 | 480000 | 3080.00 | 560000 |
M36X4 | 2380.00 | 395000 | 3380.00 | 560000 | 3960.00 | 660000 |
Sertlik aralığı, rulman yatağındaki sertleşmenin başladığı ve bittiği yer arasında kalan bölgedir. (S) harfi ile tanımlanır ve markalanır. Markalama işlemi, montaj sırasında yatağın oturma yüzeyi dışında kolay görülecek yerlere veya tapa yerine yapılır. Montaj sırasında bu bölge, ana yük taşıma alanları dışında kalmalıdır.
Şekil 2Geometrik yönden doğru profillere ve teorik olarak yeterli dişlilere rağmen yüksek stres altındaki dişlilerde kavrama sorunlarıyla karşılaşmak mümkündür. Şekil 3’te gösterildiği gibi çark dişi yan yüzeyinde “aşınma” ya da “çentme” meydana gelebilir. Bu durum özellikle, pinyon uç kenarlarının kazıyıcı görevi gördüğü sertleştirilmiş pinyonlarda oluşur. Çeşitli sebepler söz konusu olabilir.
Çoğu döner tahrik ünite üstten sarkacak şekilde bir düzlemde monte edilir ve böylelikle pinyon milindeki sapmaların önüne geçmek mümkün olmaz. Bu durum, yüksek kuvvetlerde aynı zamanda pinyon mili ile yatak oturma yüzeyi arasında elastik deformasyonlara da yol açar. Bu türden deformasyonlar kavrama sorunlarını da beraberinde getirebilir.
Belirtilen bu üç önemli faktör pinyon uç kenarına etki eden yüksek yüklere yol açar ve yağlayıcı tabakasında yırtılmaya sebep olabilir. Doğrudan metal teması çentilme etkisini artıracaktır.
Geçmişte ara sıra meydana gelmiş olan hasarlar, pinyon ucunda ve pinyon uç kenarında bir yarı çap temin edilmesiyle önlenebilir. Pinyon ucunun azaltılması yüksek hızlı dişli mekanizmalarındaki vibrasyon (gürültü) etkilerinin düşürülmesi için bir çözüm haline gelmiştir. Yapılan araştırmalar, aşırı yük şartları altındaki uygulamalarda aşağıda verilen formüle göre eksiltme yapılmasını öngörür.
Pinyon ile dişli arasındaki boşluk şekil 5’te gösterildiği gibi hesaplanır.
Yataklar üzerindeki dişlerde mavi boyalı yerlerden ayar yapılması gerekmektedir.
Standart ambalaj şekli oda sıcaklığında 2 yıla kadar koruma sağlar.
Yatağın dış yüzeyi TECTYL 506 veya OKS 500 koruyucu yağ ile kaplandıktan sonra, yatak özel nem alıcı koruyucu bir kağıt ile sarılarak ambalajlanır. Ürün tahta palet üzerine sabitlenerek sevkiyata hazır hale getirilir.
Taşınacak ürünün özelliğine ve müşterinin talebine göre; özel taşıma aparatları veya özel kasalar da yapılabilmektedir.